Zasady PPC Comp

Warhammer Fantasy!
Awatar użytkownika
Pilliquetzal
Posty: 187
Rejestracja: 10 gru 2015, 23:31
bitewniaki: AoS, Hinterlands, Mordheim, Necromunda, KoW

Zasady PPC Comp

Post autor: Pilliquetzal »

No dobra, my tu gadu gadu, kamraci, a klaryfikacja sama się nie zrobi, powiedzmy że wątek otwieram do wszelkich pytań o pececeka. Powiedzcie mi, jak to w pcc-ku jest z tą całą magią, bo jak spojrzałem, to ile azyr był dosyć wygodny z systemem magii poza jego okazanym niezbilansowaniem punktowym- to powiadał on mniej więcej tak, jak pamiętam, co przypomnę:
że mag określonego limitu punktowego mógł utrzymać przywołańce w określonej ilości skrolowej, tam bodajże mag za 2 punkty dwa oddziały
i potem, jak myśmy odeszli od azyra, to dodano, że rzut k6 określał ilość jednostek maksymalną do przywołania na bitwę, na każdego gracza z osobna (a wydaje mi się że to bzdura ostatnia)
no i były te limitacje- w ramach armii maga tylko przywołańce, jak tam dalej.

I tutaj pytanie- jak to w pcc-ku? Bo tam znalazłem tylko kwestie przyzywania w trzech punktach: po pierwsze, są te zaklęcia do wykupienia na magika, dispela wrzucał przeciwnik już nie w limicie zasięgu swojego; i w ogóle brakuje tych ograniczeń do przywoływania z azyra, które wydawały mi się dosyć słuszne. Jak tam na turniejach wyglądało na razie z magią?
Support Undeath and report all Sigmarites to your local Mortarch
Awatar użytkownika
kamel
Posty: 151
Rejestracja: 24 wrz 2015, 9:38
bitewniaki:

Re: Zasady PPC Comp

Post autor: kamel »

Każdy czarodziej zna 2 czary ogólne - tarczę i bolca - wychodzi na 6 i 5, przeciwnik musi mieć czarodzieja w 18 calach (widzącego obcego czarodzieja), aby podjąć próbę rozproszenia + jeden specjalny - na jego warscrollu, np. Liche Priest zna Righteous Smiting - tych czarów nie trzeba wykupować. Inne czary - np. Stone Shaping (leczy D3 rany u sfinksów) należy wykupić za cenę podaną w PCC - ich działanie jest identyczne jak ogólnych.
Summoning natomiast jest oddzielną kategorią czarów i trzeba go wykupić - u mnie Licz kosztuje 100 pkt + Wrath of Desert Kingdoms (summonig) za 100, co daje 200 pkt za bohatera. Czar ma 4 poziomy mocy - przywołuje jednostki za określoną liczbę punktów - 7/8/9/10 oczek odpowiada 100/130/160/200 pkt. jednostek. Na początku podajesz moc czaru oraz co chcesz przywołać, np. 5 Skeleton Horsemen (90 pkt - wychodzi na 6, natomiast 5 Konnych + grupa dowodzenia - czempion, muzyk i chorąży to 140 pkt - wychodzi na 9) i rzucasz kośćmi - jak uzbierasz określoną liczbę oczek to czar wychodzi, ale ten czar przeciwnik może dispellować z dowolnego miejsca na stole (nie ma zasady widzenia i 18 cali zasięgu). Przywoływać możesz tylko te jednostki, które w swoim warscrollu mają czar Summon, np. Szkielety.
Reanimacja - specjalna kategoria czarów dla TK, pozwalająca dodawać modele do istniejących oddziałów podlega teraz zasadzie nowego summonigu, ale pozwala na dodawanie większej ilości modeli niż 1, np. Necropolis Knights (68 pkt/sztuka) - na 9 pozwala dodać 2 modele, ale tyle trzeba zadeklarować przez rzuceniem czaru.
Awatar użytkownika
Pilliquetzal
Posty: 187
Rejestracja: 10 gru 2015, 23:31
bitewniaki: AoS, Hinterlands, Mordheim, Necromunda, KoW

Re: Zasady PPC Comp

Post autor: Pilliquetzal »

Wiem wiem tak jak rulebook podaje, ale oprócz tego jakichś szczególnych limitów nie ma? Bo, abstrahując od zagadnienia zgniecionych przywołańców przekładających się na punkty w plecy (co pewnie jednak jakoś każe się zastanowić) to nie doczytałem się tam na forum pcc-ka jakichś konceptów podobnych do azyra i myślałem, że coś w tej materii na turniej wypracowaliście już zawczasu grając.
A i właśnie, to już raczej apropos wojowań tych naszych w ramach turnieju: zdaje się, że w pcc-ku mierzy się od podstawek, nie od modelu? Bo przypomniał mi się stegadon Mateusza bez podstawki jak mi podeptał wargulfa i nie wiem, czy z podstawką przecisnąłby się między skałą a slannem xd
a gdzie tam w tomb kingsach masz wzmacnianie oddziałów już istniejących? Też mam ruleboki do nich pościągane z okazji liczpristów i kilku lordów i nigdzie za bardzo nie widziałem reanimacji poza wrath desert kingdoms
a nie masz rację tam w ruleboku głównym biega gdzieś reanimacja uszabti, wężowideł i chyba skorpionów. A u mnie znalazłem coś takiego, dodali wzmacnianie zombiaków ale do ich liczby początkowej:
,,Zombies may not use their Shambling Horde ability to create a unit that has more models than the unit started the game with. You can summon new Zombies to re-inforce a unit, but never beyond the unit starting size. Zombies that would take a unit beyond its starting size are destroyed when merging"
Czyli czas będzie manticowe zombiaki przysposobić

Aaa i właśnie jedną rzecz u siebie zauważyłem, błąd w pcc-ku- vargulfa wrzucili do potworów, podczas gdy ani do niego nie stosują się te w wypadku potworów standardowe zasady, że mu ruch się zmniejsza od ilości ran, no i wcale w skrolu swoim nie ma słowa- klucza monster. W programie liczącym punkty tak samo, błąd.
Support Undeath and report all Sigmarites to your local Mortarch
Awatar użytkownika
Pilliquetzal
Posty: 187
Rejestracja: 10 gru 2015, 23:31
bitewniaki: AoS, Hinterlands, Mordheim, Necromunda, KoW

Re: Zasady PPC Comp

Post autor: Pilliquetzal »

Czołem kamraci, kilka refleksji mnie naszło wedle paru gier, które hohoho czasu temu stoczyliśmy z młodym i kilku ostatnich, gdzie grałem u siebie w domu, skoro zrobiłem przyzwoity zestaw makiet- mianowicie:
zdaje mi się, że format pcc nie jest najlepszy, bowiem w ramach tych gier, w które mogliśmy na nim pomordować, wniosek nasuwa się jeden: każdy bierze maksymalną liczbę punktów na bohaterów, najczęściej najprostszych magów, choć lepsi tacy z dwoma spelami- i tymi magami wypruwa zwykłego bolta (lub coś lepszego, jak ma) w w herosów przeciwnika, co przy ranach rzędu około 5-ciu standardowo pozwala szybko zdjąć dowództwo wroga.
Wtedy w gruncie rzeczy zwycięstwo sprowadza się do umiejętnego wywalenia w herosów nieprzyjaciela dużej ilości boltów, jeden mag po drugim w pojedynczego gagatka dopóki ten nie zdechnie, a potem zabawa zaczyna się od nowa, podczas gdy siły standardowe tłuką się gdzieś tam bez większego znaczenia.
Po drugie, kolejną wadą tego systemu, gdzie dopuszcza się herohammer, jest jego uproszczenie. Leci kupa herosów, kości rzuca się cały worek- a cała strategia sprowadza się, w gruncie rzeczy, nadal do ich szybkiej eksterminacji, czy to magią, czy siłami standardowymi. No, jeszcze jedno: zwykli wojacy raczej miękną w zetknięciu z kilkoma herosami, nawet nieimiennymi. Co to za strategia, warto zadać sobie pytanie, która sprowadza się do walki między dowództwem, a siły pozostałe gdzieś tam sobie biegają bez znaczenia? Jedynym, co w takim wypadku ratuje jeszcze jako tako taktyczny aspekt walki jest wprowadzenie rzeki, jakichś brodów, mostów, zastawienie mapy wielkimi skałami itd.
No i porównanie z azyrem: tam liczba punktów na bohaterów się zmieniała, od 2/10, przez 5/20, do 8/30. Było to, wydaje mi się, lepsze, bo dzięki takiemu rozłożeniu punktów bohaterowie nieliczni byli ważnym, ale drobnym dodatkiem do armii- trzeba się było z nimi liczyć, ale szło jeszcze zaryzykować atak na nich piechotą. Taka wisienka na torcie- trzeba było jednak MYŚLEC jak tą wisienką przeważyć szale zwycięstwa. Im więcej herosów, a tym bardziej magów, jest to bezsensowne, bo będą rzucać bolty i cofać w róg stołu (sam tak zrobiłem i wygrałem 3/11). I patrząc na doświadczenia z tego punktu, herohammer jest słaby w gruncie rzeczy i nudny- no bo jakaż to uciecha podchodzić do strzelających magów czymkolwiek i zdychać?
Owszem, synergie wypadają elegancko, być może komuś podoba się rzucanie górą kości, ale zda mi się, że na dłuższą metę to nudne i niesprawne. Ostatnio wróciłem do grania na azyrze- i wtedy to i ważne było, kogo z herosów wybrać, gdzie postawić i cóż dokonać główną siłą armii, czyli piechotą lub jazdą- a nie kupą bohaterów jak porozwalać dowództwo wroga magią. Istotniejsze stało się wtedy także rozstawienie jednostek w sensowych pozycjach, potem zmiany formacji, rozciąganie linii żołnierzy- zaś na pcc-ku: byle schować ich za kamieniem by magowie nie pościągali. I tyle, nawet młody zauważył, że blood dragony, jedna z lepszych jazd, stoi i się cofa tylko, uskuteczniając grę pozycyjną wobec szarych proroków i inżynierów. Na azyrze tego nie ma.
I choć swoją droga, azyr miał źle poukładane punkty (a jak wczoraj zerkałem, to się mocno zmienił od kiedy był u nas obowiązujący), to proponuję grać na pcc-ku ze zmniejszonym limitem bohaterów do wartości 25%.

co myślicie, kamraci?
Support Undeath and report all Sigmarites to your local Mortarch
Awatar użytkownika
kamel
Posty: 151
Rejestracja: 24 wrz 2015, 9:38
bitewniaki:

Re: Zasady PPC Comp

Post autor: kamel »

Dziwi mnie, że jednak ktoś w AoSa w Olsztynie jeszcze gra. Niedługo mają wyjść oficjalne punkty GW, więc prawdopodobnie PPCy i Azyry pójdą w odstawkę.
Nie wiem jak gracie, że każda gra sprowadza się do zabolcowania bohaterów przeciwnika. Zdaje się, że bolca można dispellować, jego zasięg to 18 cali, a czarowanie zaczyna się na samym początku tury - jeszcze przed ruchami.
Możliwości jest dużo - wrogich magów można wystrzelać z łuków, katapult, zaszarżować, zrobić zasadzkę, wystawić przynętę, odgiąć etc.

Dla miłośników strategii jest 9th Age.
Awatar użytkownika
Pilliquetzal
Posty: 187
Rejestracja: 10 gru 2015, 23:31
bitewniaki: AoS, Hinterlands, Mordheim, Necromunda, KoW

Re: Zasady PPC Comp

Post autor: Pilliquetzal »

Też słyszałem coś o zmianach, ale nie o wprowadzeniu oficjalnych punków, to może i nawet dobry pomysł. Słusznie Kamel powiadasz, dispel jest możliwy i zasięg tez jest słuszny, ale rzecz wyglądała na tych naszych bitwach z młodym osobliwiej, bo jednego razu przyniosłem bohaterów niemagicznych (wightowie, śmieszny to był wybór) i zostałem wystrzelany na moście nie mogąc dispelować, a drugiego razu przyniosłem herosa, co zwiększał wszystkim magom zasięg czaru o sześć cali i to ja wystrzeliwałem, a scenariusz most i przeklęta rzeka nie posłużyło robieniu jakichś zasadzek wielkich ani innych subtelnych manewrów, jedynie może zabawie w wojnę pozycyjną zwyklaków za kamieniem.

Dziewiąty wiek powiadasz, będzie trzeba się tym w przyszłości zainteresować. Dużo osób w to gra i jak często?
Support Undeath and report all Sigmarites to your local Mortarch
Awatar użytkownika
kamel
Posty: 151
Rejestracja: 24 wrz 2015, 9:38
bitewniaki:

Re: Zasady PPC Comp

Post autor: kamel »

W sumie to w Olsztynie też ten system zdechł. Ale kilka osób się znajdzie.
ODPOWIEDZ